Egenbetaling
Fra Styringsaftalen til Rammeaftale 2017 på det specialiserede social- og specialundervisningsområde er indført en nye procedure for fastsættelse og opkrævning af beboeres egenbetaling i tilbud efter Servicelovens §§ 107-108. Den nye procedure er efter anbefaling fra blandt andet KL og Socialtilsynet tilpasset den eksisterende lovgivning på området. I udformningen af proceduren er det tilstræbt at forenkle og ensrette kommunernes håndtering af reglerne.
Den nye procedure trådte i kraft pr. 1. januar 2017 og fremgår af bilag 1 og 4 til Styringsaftalen i Rammeaftale 2018, som kan findes her. Bemærk at proceduren er blevet justeret i Rammeaftale 2018 i forhold til proceduren i 2017.
Det fremgår tydeligt med farvemarkeringer, hvilke oplysninger der skal udfyldes af henholdsvis tilbud/driftsherre og handlekommune.De bagvedliggende beregninger af omkostning
Skabeloner til beregning af boligbetaling for tilbud efter § 108
Til brug for beregning af boligbetaling i 2022 i tilbud efter Servicelovens § 108 er udarbejdet to skabeloner:
Boligdokument (sats 2022).xlsx
Ændringvarsel (sats 2022).xlsx
2021-udgaven af beregningen har været genstand for klagebehandling i Ankestyrelsen og præcisering af lovgrundlaget fra Social- og Ældreministeriets side. Dermed bortfalder praksis om at tage højde for afdæmpning og obligatorisk opsparing af de indkomsterstattende ydelser.
Til brug for beregning af boligbetaling i 2021 i tilbud efter Servicelovens § 108 er udarbejdet to skabeloner:
Ændringvarsel (sats 2021) take 3.xlsx
Boligdokument (sats 2021) take 3 (002).xlsx
(Der er rettet en formelfejl vedr. indregning af fradrag for erklæret enlige).
Skabelonerne for 2020 kan hentes her:
Skabelonerne for 2019 kan hentes her:
Bemærk at beregningsoplysningerne for beregning af indkomster er forudfyldt. Der er anvendt Moderniseringsstyrelsens satsreguleringsprocent på 2,0% og afdæmpet satsregulering på 1,25%, fsva. 2018-2019 og den differentierede regulering der følger af finanslov 2019 fsva. 2019 til 2020.
Boligdokument skal anvendes ved indskrivning af nye borgere og fremsendes til borgeren. Varsling af ændring i boligbetaling skal anvendes i forbindelse med den årlige varsling af ændringer i boligbetalingen. Skabelonerne er udarbejdet, således de kan fungere som kommunikation mellem tilbud/driftsherre, handlekommune og borger. Proceduren for udarbejdelse af boligdokument og varslingsdokument er følgende:
- Tilbud/driftsherre udfylder oplysninger vedrørende den omkostningsbestemte boligbetaling, el vand og varme.
- Tilbud/driftsherre sender skemaet med de udfyldte oplysninger til handlekommune.
- Varslingsdokumentet skal fremsende senest den 1. oktober for det efterfølgende år.
- Handlekommune udfylder oplysninger vedrørende den indkomstbestemte boligbetaling, herunder foretager eventuel nedsættelse af den samlede boligbetaling.
- Handlekommune konverterer boligdokument/varsling til pdf og fremsender til borger/tilbud.
- Beboerne skal varsles senest den 1. november.
- Handlekommune forestår som udgangspunkt opkrævningen, med mindre andet aftales med tilbud/driftsherre.
Det fremgår tydeligt med farvemarkeringer, hvilke oplysninger der skal udfyldes af henholdsvis tilbud/driftsherre og handlekommune. De bagvedliggende beregninger af omkostningsbestemt og indkomstbestemt boligbetaling foretages af henholdsvis tilbud/driftsherre og handlekommune efter gældende bekendtgørelser.
Eventuelle spørgsmål eller bemærkninger til skabelonerne kan rettes til:
Liste over e-mailadresser i handlekommuner
Til brug for tilbuds/driftsherres fremsendelse af oplysninger til handlekommuner i hovedstadsregionen er udarbejdet en mailingliste over kontaktpersoner i handlekommunerne. Listen er opdateret i september 2020.
Kontaktpersoner i handlekommunerne, 20102021.xlsx
Handlekommunerne er forpligtiget til at sikre, at oplysningerne på mailinglisten er korrekte. Ændringer til mailinglisten fremsendes til Fælleskommunalt sekretariat for det specialiserede socialområde og specialundervisning.
Videndeling
Procedurer for egenbetaling i øvrige regioner
Landets fem regioner anvender forskellige procedurer i forbindelse med fastsættelse og opkrævning af egenbetaling. Nedenstående dokument indeholder et overblik over procedurer for egenbetaling i tilbud efter Servicelovens §§ 107-110 i landets øvrige regioner. Overblikket er udarbejdet december 2016.
Præsentationer fra informationsmøde om egenbetaling den 23.8.2016
Skema til beregning af egenbetaling for tilbud efter § 108
Fredensborg Kommune har udarbejdet et skema til brug for beregning af beboeres boligbetaling i tilbud efter § 108. Skemaet er gjort tilgængeligt på denne side for kommuner, som kunne finde interesse i at anvende skemaet eller søge inspiration i det til udarbejdelse af egne beregninger. Skemaet er således ikke et officielt skema udarbejdet i regi af KKR Hovedstaden, og Fælleskommunalt sekretariat påtager sig intet ansvar i forhold til skemaets beregninger.
- Egenbetaling for private botilbud sats 2019.xlsx (54894)
- Egenbetaling for private botilbud sats 2020.xlsx (54998)
Skema til beregning af den indkomstbestemte boligbetaling i tilbud efter § 108
Beregneren kan benyttes af Handlekommunerne til at beregne den indkomstbestemte boligbetaling i 2017 ud fra borgerens indkomst i 2015. Skemaet er gjort tilgængeligt på denne side for kommuner, som kunne finde interesse i at anvende skemaet eller søge inspiration i det til udarbejdelse af egne beregninger. Skemaet er således ikke et officielt skema udarbejdet i regi af KKR Hovedstaden, og Fælleskommunalt sekretariat påtager sig intet ansvar i forhold til skemaets beregninger.
Kontakt
Fælleskommunalt sekretariat for det specialiserede socialområde og specialundervisningNordmarks Allé 1
2620 Albertslund
3061 5311
6162 1751
szx@albertslund.dk; naq@albertslund.dk;